11 Temmuz 2012 Çarşamba

MUTLULARSA MUTLUSUN

Bir firma için mutluluk neyi ifade eder? Herkesin huzurunu mu ,kar olarak büyüme mi yoksa patronun hoşuna giden şeylerin gerçekleşmesi mi ? Bence bir firma için mutluluk şirketi daha iyi hale getirmek ,müşterilerini ve çalışanlarını daha mutlu hale getirmek için yaptıklarının çıktısını almaktır. Bir de firmada çalışanların mutluluklarını emekliliklerine saklamamasıdır. Herkesin mutlu olduğu bir firma düşünün güzel olmaz mıydı ?

Bu konuya amaca,tutkuya ve kara giden bir yolun hikayesini anlatan Tony Hsieh’in “Mutluluk Vermek” adlı kitabından girdim.Tony Hsieh, dünyada online ayakkabı perakendecisi olan Zappos’un Ceosu. Zappos, Fortune dergisinin yaptığı araştırmada “çalışılacak en iyi 100 firma”nın içinde.Peki Zappos’u diğerlerinden ayıran ne ?Diğerlerinden ayıran en önemli özelliği  Tony Hsieh’in pozitif yönetim doğrultusunda geliştirdiği “mutluluk çalışmaları”.Hatta Tony daha da abartmış , firmasında mutluluk birimioluşturmuş.Bu birimde yaptığı çalışmalarla mutluluğu iş modellerinin çekirdeğine yerleştirmiş.

Zappos’un misyonu “VAY BE’yi yaşamak ve yaşatmak”.Firmanın bu misyon doğrultusunda yaptıkları :

      Zappos’un çekirdek değerlerini formal hale getirmek : Şirketin kültürünü korumak ve çekirdek değerlere sarılmayı uzun vadeli fayda olarak görüyor.Hatta şirkete yeni katılan çalışanlardan ,işle ilgili beklentilerinin bir kısmını oluşturacak şekilde çekirdek değerleri okuduklarına ve anladıklarına dair belge imzalatıyor.
     
      Zappos kültürü kitabı :Birçok şirkette çekirdek değerler, sürekli bahsedilen ama asla bir daha ilgilenilmeyen yüce fikirler olarak görülür.Zappos değerlerin yaşaması için şirkette Zappos kültür kitabı çıkartıyor.Kitapta çalışanların Zappos kültürü hakkında yazıları yer alıyor.Böylece çalışan da kültüre katkı sağlayıcı olabiliyor.
   
      İstediğini sor adlı aylık mektup : Her ay Zappos çalışanların,üst yönetime istedikleri herhangi bir soruyu sormaya teşvik ediliyor.Bu anonim sorular , daha sonra tek bir liste haline getiriliyor ve cevaplar da tüm şirkete e- posta olarak yollanıyor.
    
     Şirket çalışanlara yatırım yapmak :Çalışana birçok yatırım yapıyor .Dikkatimi çeken yatırım çalışanlara kişisel gelişimlerini hızlandırabilmeleri için düzenli olarak meydan okuyucu görevlerin verilmesi.Örneğin alım-satım departmanında giriş seviyesindeki çalışanlar yardımcı satın almacı olur,sonra satın almacı olur ve sonra da kıdemli satın almacı,müdür ve yeteneğine bağlı olarak VP seviyesi sorumluluklar taşır.
    
      Müşteri hizmeti  aracılığyla markalaşmaya yoğunlaşmak: Müşteri hizmetini bir departman değil öncelik olarak görmektedir. Müşteri hizmeti tutumu en tepeden başlamaktadır.10 maddelik bir kısım yapmış .Mesela çalışanlarına karşı kötü ve aşağılayıcı davranan müşterilerden kontrollü şekilde vazgeçiyor.Arama sürelerini ölçmüyor,çalışanlar satış yapmaya zorlanmıyor ve müşterilerin telefon kayıtları tutulmuyor.

Firmaya şöyle bir baktığımda tam bir Y Kuşağı şirketi. Umarım bizim firmalarda mutluluk uğruna çok şey yapar ve X kuşağı formatından kurtulur. Çalışanların mutluluk isteği,CEOların çalışma isteği orta noktada buluşur.Allah herkese çalışanlarını mutlu eden firmalar nasip etsin.

0 yorum:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger tarafından desteklenmektedir.

Google +

Blog Archive

Search This Blog